1. Afskaf fattigdom
Fattigdom har forskellige niveauer afhængig af, hvor på kloden vi kigger hen. Vi kalder nok 3. verdenslandenes udfordringer for ekstrem fattigdom, og hvordan kan den vestlige verden afhjælpe netop ekstrem fattigdom?
Her på businesscase.dk vil vi løbende supplere med artikler om FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling ud fra en business case vinkel.
Fattigdom har forskellige niveauer afhængig af, hvor på kloden vi kigger hen. Vi kalder nok 3. verdenslandenes udfordringer for ekstrem fattigdom, og hvordan kan den vestlige verden afhjælpe netop ekstrem fattigdom?
Ernæring er vitalt for en fungerende krop. Er vi konstant sultne, udvikler vi os ikke. Fokus er på føde og vand – ikke meget andet. Ingen plads til omsorg for andre, ingen plads til mental stimuli og dermed kører en kedelig cirkel fra måltid til måltid.
Måske har vi mad nok til at klare os – og tag over hovedet. Men ensformig mad og måske et liv i en krigszone, kan gøre folk syge.
Opnåelse af uddannelse af høj kvalitet for alle, bekræfter troen på, at uddannelse er en af de mest kraftfulde og gennemprøvede motorer for en bæredygtig udvikling.
Piger og drenge, mænd og kvinder, hen, han eller hende – alle homo sapiens skal behandles som ligeværdige mennesker.
“Man kan ikke nå verdensmålene, hvis ikke der er økonomi i det. Der er ikke filantropi nok i verden til at betale for den regning, verdensmålene har med sig. Man bliver nødt til at lave det som en business case”. Heri er vi meget enige, men savner flere gode eksempler til inspiration.
"Verdensmålene er en kæmpe business case for de danske virksomheder." Ulla har også været med et at etablere en ”Verdensmålsfond”, som skal bruges i forbindelse med ulandsbistanden. Der ligger omkring 5 mia. i fonden, som er sket i et samarbejde.
Verdensmålene skal tænkes som en del af forretningsmodellen – og dermed også have det med, når der udarbejdes business cases. Og ja, offentlige organisationer har en forretningsmodel – og Ostewalders Business Model Canvas kan fint bruges af en offentlig organisation til at beskrive, hvordan man skaber værdi (value proposition) overfor deres ”kunder” eller ”borgere”/”brugere”.
Hvis vi skal skabe en bedre planet, så skal vi godt nok gå mere til stålet og sørge for at vores forretningsmodeller og business cases understøtter netop verdensmålene. Vi kan nok ikke understøtte alle verdensmål i vores strategi og forretningsmodel, men vi kan vælge dem ud, som vi benhårdt går efter.
Skriv dig op her og få artikler, tips og vejledning til business cases og gevinstrealisering relevant for den offentlige og private sektor.
Image Source: WOCinTechChat, Icon Finder