Den årlige business case undersøgelse

businesscase.dk > Den årlige business case undersøgelse

Konsulentfirmaet 1stroke gennemfører hvert år en omfattende undersøgelse af, hvordan danske organisationer anvender business casen.

2017 undersøgelsen, som er den 6. i rækken, fokuserede især på gevinstrealisering, men også på, hvor effektiv business casen opfattes at være.

Med 2017 undersøgelsen har konsulentfirmaet 1stroke haft kontakt til over 1.000 respondenter – dels gennem elektroniske spørgeskemaer, men også i fokusinterviews gennemført før og efter, det elektroniske spørgeskema blev udsendt.

Inputs fra disse mange respondenter blev dernæst sat op imod samtaler med kursister og de projekter, som 1stroke har været en del af.

“Vi kan med stolthed i stemmen sige, at vi har et meget præcist billede af, hvordan danske organisationer bruger business case og gevinstrealisering,” siger CEO i 1stroke, Martin J. Ernst, der nævner følgende trends:

  • at der ikke er tilstrækkelig fokus og ejerskab til gevinstrealisering i organisationen, hverken i topledelsen eller i linje-/forretningsledelsen.
  • at virksomheder og organisationer mangler de rette målings- og opfølgningsværktøjer. Det giver problemer med målbarheden.
  • at der ofte er en mangelfuld overlevering af business casen fra projekt til drift, dvs. til forretnings-/linje-ledelsen.
  • at der mangler i et vist omfang en performance og resultatkultur, der kan hjælpe gevinstrealiseringen på vej i organisationer og virksomheder.

 

Bliver klogere på 1strokes 2017 business case undersøgelse her!

 

Læs også forrige års konklusioner:

2016 business case undersøgelse

2015 business case undersøgelsen

2014 business case undersøgelsen

2013 business case undersøgelsen

2012 business case undersøgelsen

Har du spørgsmål til 1stroke’s årlige undersøgelse, er du velkommen til at kontakte CEO i 1stroke, Martin J. Ernst, på mje@1stroke.dk