Business case i det offentlige

businesscase.dk > Business case i det offentlige

I den offentlige sektor er der efterhånden tradition for at udarbejde business cases. Business cases findes i mange størrelser og i mange udformninger, men fælles for dem er at de oftest anvendes i forbindelse med beslutninger om investeringer i it og velfærdsteknologi.

Som udgangspunkt er det at udarbejde en business case i det offentlige det samme som at udarbejde en business case i det private. Den store forskel er, at det offentlige har defineret en række standarder for hvordan business casen skal se ud, som kan understøtte arbejdet med at udvikle solide business cases for offentlige investeringer.

Der er mange af de samme udfordringer med at afdække og realisere gevinster på tværs af de offentlige organisationer, men der er også forskelle i styringsmodellerne, det politiske miljø og ikke mindst den praktiske dagligdag i mellem staten, regionerne og kommunerne.

Udgangspunktet for at arbejde med business casen i det offentlige bør derfor være indsigt i de standarder og modeller, som er blevet udviklet for at imødekomme de krav og forventninger der er til business casen og gevinstrealiseringen i de forskellige typer af offentlige institutioner.

Læs mere om den statslige business case

Læs mere om business cases i regionerne

Læs mere om den kommunale business case

Tilmeld jer businesscase.dk nyhedsbrevet, så bliver I automatisk opdateret med ny ting på businesscase.dk sitet. Tilmeldingen kan ske her.