MÅLING FØR, UNDER og EFTER PROJEKTET

businesscase.dk > Gode råd > MÅLING FØR, UNDER og EFTER PROJEKTET

en hammer

Hvis din forandring skal bære frugt, er det vigtigt, at du måler – og derfor er måltal vitale for business casen.

Måling før, under og efter projektet er vigtigt, men de færreste praktiserer det. Det er vitalt, at du kender udgangspunktet, og hvad der skal eller kan forbedres, når du opstiller en business case.

En af grundene til det ikke sker, er, at mange føler, at det er svært og mener ikke, at det kan lade sig gøre.

Tre former for omkostninger

I et forandringsprojekt skelnes typisk mellem tre former for omkostninger.

  • Omkostninger til at få værktøjet – populært sagt ”implementering af hammeren”
  • Omkostninger til at drive forandringen – populært sagt ”lære at bruge hammeren mere effektivt”
  • Omkostninger til at måle forandringen – også kaldet ”sætte en tæller på antallet af slag med hammeren”.

”Jeg oplever tit, at det først er sent i processen, at det går op for business case forfatteren, at det både er svært – og det koster at få indhentet tal til den første version af business casen. Men det er afgørende, at der afsættes økonomi til alle tre former for omkostninger, ellers har gevinstrealiseringen lange udsigter”, siger Martin J. Ernst, partner i 1stroke og ekstern lektor i business case faget på IT-Universitet.

Forsømte hjemmesider
Mange firmaer forsømmer målinger af, hvordan brugerne anvender deres hjemmeside. Er brugerne glade for hjemmesiden, får de den information, som de har behov for? Og allervigtigst – køber de den vare, som de har brug for, eller er det nemmere at købe den hos konkurrenten? Dette er et rigtig godt eksempel på noget, som mange føler, er svært at måle.

Konsulentfirmaet Paso Research har specialiseret sig i forståelse og måling af brugernes adfærd. Her er erfaringen, at mange virksomheder ikke kan kvantificere potentialet af deres business case, fordi de ikke kender nok til brugernes adfærd på fx firmaet hjemmeside.

Via online kvantitative målinger baseret på høj volume af respondenter & kunder i et benchmark imod konkurrenter uddrager de datadrevet evidens, om hjemmesiden bidrager til forretningen og outperformer konkurrenterne.

”Vi møder mange virksomheder, hvor det måske primært er et bestemt skærmbillede eller skriftlig fremstilling, som brugerne ikke kan finde ud af – og dermed tabes salget”, siger Jakob Haancke fra Paso Research.

Netop fordi du ikke møder dine brugere ansigt til ansigt, er målinger centralt. De skal gennemføres under projektet. Men også når projektet er færdigt for at sikre, at du er på rette spor, og at din indsats i projektet får den ønskede virkning.

”Det er set før, at man har implementeret ”hammeren”, men uden den ønskede effekt. Det ved man først rigtig, hvis man har målt forandringen før, under og efter projektet. Her er det derfor nødvendigt at give sig selv tid til refleksion. Først der er du klar til et nyt forsøg i håb om at kunne forbedre næste version af ”hammeren”, tilføjer Martin J. Ernst.

Læs mere om Paso Researchs koncepter her.