businesscase.dk > Nyheder > Uncategorized > Dissektion af en business case: Kundeoverblik giver en Gazelle
Kunderoverblik fra Festina Finance

Dissektion af en business case: Kundeoverblik giver en Gazelle

 

Festina Finance har gang i en godt produkt, der kan disrupte bank- og pensionsverdenen. Det er således også kun gået kraftigt op ad bakke, og de har oplevet en vækst på 4750% i 2018!

Hvilket kundeoverblik?

I bund og grund er det en ny måde at lade bank-/realkredit-/pensionskasse-kunder lege med deres egen økonomi for at se, om man har råd til sine drømme. Denne leg baseres umiddelbart på to hurtige udtræk af din privat økonomi for hhv. skat.dk og pensionsinfo.dk (det er naturligvis kun i DK det virker). Med lidt hokus-pokus (hjælp fra bl.a. Danmarks Statistik eller andre datakilder), så vil systemet kunne give et meget godt bud på dit private budget. Mega nemt.

Dvs. løsningen kommer med de relevante udgifter, så hvis du har et barn, viser overblikket, hvad det koster i din kommune at have en daginstitutionsplads. Hvis du har en bil, hvad koster den, hvis du kører 15.000 km. om året etc. Forhold som ikke kendes af skat eller Pensionsinfo kan efterfølgende justeres ved at trække ikoner ind på ”spillepladen”. F.eks. dyre hobbies som heste og motorsport etc. Og hvis du er skaldet, så kan du hurtig reducere frisørudgifterne til et minimum.

Systemet er så brugervenligt, at ganske få minutter efter, at du er startet, så har du skabt overblikket. Et overblik som dækker frem til og efter det tidspunkt, hvor du går på pension. Har du fortsat råd til den livsstil, som du har lige nu? Skal man flytte i noget mindre, når man bliver 65? Eller har man råd til bil nummer 2? Med andre ord – har du råd til dine drømme?

Festina Finance kundeoverblik

Kan det alt?

Forestil jer de antal scenarier, som denne løsning skal håndtere. F.eks. salg af hus. Skal der købes et nyt? Skal der være en mellemfinansiering. Eller skal der kun sælges, fordi man vil leje? Og er der en restgæld? Eller er der provenu. Hvordan skal finansiering af det gamle hus afvikles? Find selv på flere spørgsmål. Det svarer lidt til, at man skal finde samtlige kombinationer, hvordan et spil mikado vil falde ud.

Er gevinsterne i hus hos brugerne?

Det er min kæphest, at en enabler med nye funktioner ikke er nok til at skabe de betydelige gevinster, som denne game changer kan være med til at realisere. Det kræver, at vi ser en seriøs adfærdsændring hos alle parter. Er man klar til det? Eller bliver det som så mange andre tilfælde i historien, at man har noget, man ikke bruger? Kan man skabe nye produkter hurtigt nok, for at dæmme op for alle forsøg på distruption?

Hvis bankerne får det op at køre, så vil de kunne opleve, at de kan tiltrække og fastholde kunder, og at kunderne meget sandsynligt vil købe flere produkter af banken for at nævne nogle af de mange gevinster, som kan komme ud af det.

Men lur mig om bankerne mon har opnået fuldt udbytte af dette? Det er sikkert gået, som det altid gør i disse situationer, at gevinstrealiseringen ikke bliver fulgt op. Det I sig selv kan være en dræber for Festina, hvis kunderne ikke får noget ud af den betragtelige investering, som løsningen jo er.

Læs de andre blogs i serien: Dissektion af en business case

Dissektion af en business case

Version2 henter ekspertcitat fra 1strokes Martin J. Ernst