Uærlige tal skader altid business casen
I 1stroke taler vi meget om, at alt for mange romantiserer business casen – dvs. at tal og argumenter bliver pyntet i sådan en grad, at det ikke fysisk kan lade sig gøre. Typisk sker det, fordi man vil presse en beslutning om en investering igennem. Men det viser sig gang på gang, at denne udåd bliver opdaget.
Det er sket for Forsvarets indkøb af de nye kampfly, som Berlingske beskriver i denne artikel
Som det nævnes i artiklen:
Men de uærlige tal afslører, at både embedsværket og ministre er villige til at bruge falsk markedsføring for at fremme et i øvrigt fornuftig politisk valg. Den form for politisk manipulation afsløres før eller siden, om ikke andet når det til sin tid viser sig, at F-35 flyene ikke kommer i nærheden af de flyvetimer og den rådighedsgrad, der blev lagt til grund i 2016. Danmark bliver på et senere tidspunkt nødt til at købe flere end de 27 flystel, der nu er besluttet.
Der er ingen tvivl om, at man er nødt til at gennemføre investeringen, da de nuværende F16 kampfly snart ikke kan mere. Dét scenarie med ikke at have kampfly, er ikke en option pga. politik, samarbejdet i NATO etc. Men hvorfor stikker man blår i øjnene på sig selv og andre og angiver en urealistisk pris? Regningen kommer jo alligevel! Man burde opstille et realistisk budget, som kan inkluderes i business casen.
Kig frem og opdatér
Senest er det også kommet frem, at vedligeholdelsen af flyene er blevet væsentligt dyrere en først antaget.
Hvorfor det præcist er sket i Forsvarets tilfælde, kan vi kun spå om. Måske er det en bevist handling? Måske er det dårligt håndværk af dem, som har siddet med beregningerne? Måske er det bare svært at spå om fremtiden?
At spå, tror vi heller ikke på i 1stroke. Men vores 19 års arbejde med business cases i alle mulige afskygninger, bekræfter os i, hvor vigtigt det er at opdatere business casen hele tiden, når ny viden kommer til. Derfor skal business casens beregningsdel, og i særdeleshed forudsætningerne, kunne genberegnes. Og hvis business casen ikke viser sig positiv længere, så skal man tage sit ansvar på sig og stoppe initiativet. – Det er så ikke en option for Forsvaret i det konkrete tilfælde her, hvor nuværende kampfly er pensionsmodne.
1strokes motto er “Altid en god business case”. Vi arbejder for at gøre det rigtige i 1.forsøg – deraf “1stroke”. Vi har erfaringen og værktøjerne til at angribe en business case med ærlige tal, alt andet vil skade vores omdømme. Alle tal skal kunne forklares og tåle at se dagens lys.