businesscase.dk > Nyheder > Uncategorized > Nekrolog: Oscar nåede ikke at opleve blødt vand
italiensk espressomaskine

Nekrolog: Oscar nåede ikke at opleve blødt vand

Inspirationen til bloggen kom fra 1strokes CEO, Martin J. Ernsts, elskede kaffemaskine, Oscar, som afgik ved døden for et par dage side. Den døde pga. kalk. Oscar blev 7 år. 

Uanset særheder, så var 7 år ingen alder. Martin havde forventet mere, men lægerne sagde, at det var kalken, som tog livet af Oscar, og der var ikke noget at gøre. Det kan ærgre Martin, at HOFOR først nu er i gang med at indføre blødt vand.

En god business case

HOFOR har besluttet at blødgøre vandet i hele forsyningsområdet i de kommende år. Mængden af kalk vil blive reduceret, så vandets hårdhed gradvist sænkes fra over 20 ˚dH i dag til 10-12 ˚dH.

Det er der en række fordele ved (som naturligvis er blevet skrevet ind i en business case). Det er bl.a.:

  • Reduktion af sæbeforbrug – og dermed også reduktion af kemikalier til at fjerne sæberester 
  • Reduktion af kemikalier til afkalkning – og dermed også reduktion af kemikalier til at fjerne kemikalier (ja, det står to gange)
  • Maskiner fungerer bedre uden kalk – bl.a. bliver der et lavere energiforbrug
  • Mindre forbrug af salt og vand til de mange decentrale blødgøringsanlæg, som findes i f.eks. vaskerier, hoteller og kantine

… bare fore at nævne nogle af de mange fordele.

Denne business case er bare en no-brainer – ja tak! Og gerne i morgen. Martins nye espressomaster, Oscar II, skal bare have det bedste.!

Martin har et par gange skrevet om den helt gennerelle ”så/høste” problematik. Blødt vand er et klassisk eksempel på dette. En offentligt (eller halv offentlig om man vil) organisation gør noget, som samfundet kan få glæde af. Og naturligt herfra vil den offentlige organisation gerne inkluderer de samfundsmæssige gevinster i sin business case.

Men her må man ikke blande æbler og pærer. Det gøres alligevel nogle gange, da man forsøger at sætte kroner og ører på. 

HOFOR har fokus på business casen – og dens behov for genberegning

Det er vigtigt, at man hele tiden har fokus på business casen – og løbende genberegner business casen, når forudsætninger ændrer sig. For det gør forudsætninger over tid. Dem som tror, at de kan skrive en business case, lægge den i en skuffe og så kommer gevinsterne af sig selv, bliver slemt skuffet. 

En rapport fra DTU blev i starten af februar 2019 offentliggjort med en genberegning af en business case. For at kunne genberegne den, så kikkede man alle forudsætninger igennem

Her er det vigtigt, at man ikke peger fingre af dem, som laver den første version, for de havde den viden, som de havde på det tidspunkt. Her skal vi altså fordre, at vi skaber rum til at dele viden og rette evt. forudsætninger, som er blevet mere præcise med tiden, og dermed gør vi business casen mere præcis i fællesskab. Det kan man godt. 

Det er her flere godt kunne lære lidt af HOFOR. De har hele tiden fokus på, at det, man skriver i en tidligere version af business casen, stadigvæk holder vand. Og man ikke peger fingre ad tidligere resultater. 

HOFOR får fem vandhaner herfra! Også fra Oscar II!

Læs den fulde blog her