IDA Universe konference 7. december trak gode diskussioner om business casen
Martin J. Ernst, business case ekspert og ekstern underviser på ITU, var inviteret til IDA Universe konference for at holde et oplæg om “Hvorfor bruge business casen, når gevinsterne ikke bliver realiseret?” Det blev 45 min. med gode punch lines og spørgsmål fra salen, der lagde op til diskussioner om emnet.
Halvdelen af salen rakte hænderne i vejret på spørgsmålet om, om de oplevede, at de ikke fik alle gevinsterne i hus i deres organisation. Det var tydeligt at mærke, at interessen er stor for, hvordan man knækker koden og kommer i mål med at høste gevinsterne – for faldgruberne er flere.
Martin J. Ernst gjorde opmærksom på 3 typiske fejl, mange begår:
- Det er den forkerte person, der er business case ejer og dermed forfatter til business casen. Det kræver en person med forretningsansvar at bestemme forretningsmålene med business casen. En projektleder kan sagtens være drivkraften på business casen, men man kan ikke forvente, at projektlederen har den fulde forretningsforståelse for HELE virksomheden og dermed ser det store billede i forhold til at definere gevinster.
- Timingen – mange beregner sig frem til, for eksempel en besparelse i tid som skal træde i kraft pr. en dato og begynder måske at fyre folk 3, 4 eller 6 måneder før, da der jo er opsigelsesvarsel. Men, de fleste projeter overskrider deadline, og så mangler man folk til at løfte opgaverne inden gevinsterne er implementeret og forankret. Martin anbefaler dog aldrig at reducere medarbejdere, men opfordrer business case ejer til at opnå gevinster, der handler om:
- Bedre kvalitet leveret,
- Hurtigere leverancer
- Flere ydelser/produkter leveret
- Tal. Det skal være de rigtige tal. Ønsketænkning i en business case er et meget dyrt skuespil. Denne form for romantisering af business casen, som Martin betegner det, giver røde vabler i håndfladen, når hånden lægges på kogepladen. Derfor er det vigtigt at starte med rigtig tal og holde sin business case opdateret, når der kommer ny viden til i processen.
Og så får I lige et 4. råd med!
- Det er nemlig uhyre vigtigt, at en business case er accepteret af alle interessenterne! Alle, der er i berøring med den forandring, der skal ske for at komme i mål med business casen og høste gevinsterne, skal nikke ja. Det gælder fra topledelse til de medarbejdere ændringen berører, inklusiv de eksterne samarbejdspartnere, der måtte være involveret, som for eksempel bank og IT-leverandør. Hermed har du de bedste forudsætninger for gevinstrealisering!
Martin J. Ernst står klar til at hjælpe dig med din business case. Du er velkommen til at ringe eller skrive ganske uforpligtende.